Pieni taloyhtiö

8.10.2023

Suomessa on noin 90 000 taloyhtiötä, joista yli puolet on enintään yhdeksän huoneiston yhtiöitä. Pieniinkin taloyhtiöihin sovelletaan asunto-osakeyhtiölakia, eikä laki sisällä poikkeussäännöksiä pienille yhtiöille. Tästä huolimatta monessa pienessä taloyhtiössä on usein muodostettu asunto-osakeyhtiölaista poikkeavia käytäntöjä.

Hyvin tyypillistä on, että asunto-osakeyhtiölain mukaisesti kunnossapitovastuusta poiketaan perustuen sopimukseen. On esimerkiksi sovittu, että jokainen osakas vastaa omista kylpyhuoneistaan tai laajemmistakin korjauksista. Ongelmia tulee, kun osakas vaihtuu, sillä aikaisemmin sovittu ei sido uusia osakkaita. Uusi osakas otetaan huonosti vastaan, jos heti joudutaan riitelemään kylpyhuoneen kosteusvaurion korjauskustannuksia. Siksi kaikki poikkeukset pitää aina viedä yhtiöjärjestykseen, josta päätetään yhtiökokouksessa tietyin enemmistövaatimuksin.

Nyt taloyhtiöiden siirtyessä huoneistotietojärjestelmään on joissakin pienemmissä yhtiöissä havahduttu asiaan. Mikä osakeluettelo? Meillähän on tiedossa jokainen talon osakas eikä siitä ole mitään erillistä luetteloa. Tässä tilanteessa on tarkastettava tiedossa olevien osakkaiden osakekirjan siirtomerkinnät ja lähdettävä tekemään osakeluettelo sillä tiedolla, mikä on saatavilla. Taloyhtiöissä voidaan huokaista, sillä siirron jälkeen osakeluettelon ylläpitovastuu siirtyy Maanmittauslaitokselle.

Ovatko taloyhtiön kaupparekisterimerkinnät ajan tasalla? Taloyhtiön hallituksen ja hallituksen valitseman isännöitsijän tiedot pitää olla ajan tasalla kaupparekisterissä. Ajantasaiset tiedot varmistavat sen, että taloyhtiön edustajat voivat ylipäätään asioida sopimuskumppaniensa kanssa.

Pienessä taloyhtiössä joku osakkaista saattaa hoitaa isännöitsijän tehtäviä. Muutaman huoneiston yhtiössä ammatti-isännöintiä ei välttämättä koeta tarpeelliseksi tai sitten sellaisen löytäminen hankalaksi tai kalliiksi. Pientenkin taloyhtiöiden on hoidettava hallintoaan lain mukaisesti. Kirjanpito, tilinpäätökset ja kokoukset on järjestettävä ja pidettävä lain mukaisella tavalla. Kannattaakin turvautua asiantuntijan apuun on kyse sitten kirjanpidon järjestämisestä tai korjaushankkeen suunnittelusta.

Kirjoittaja toimii Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtajana. Vapaa-aikanaan hän haaveilee purjehtimisesta ja yrittää pitää vaimonsa tyytyväisenä.