Osakas, käytä valtaasi

26.3.2018

Taloyhtiöiden yhtiökokouksissa tehdään joka kevät miljardien eurojen arvoisia päätöksiä. Päätöksillä on vaikutusta miljoonien suomalaisten elämään - ja kukkaroon. Sen vuoksi on tärkeää, että jokainen meistä vaivautuu paikalle oman taloyhtiönsä tärkeimpään tilaisuuteen, yhtiökokoukseen.

Valta on hänellä, joka osaa esittää oikeat kysymykset. Taloyhtiössä osakkailla on lailla turvattu kyselyoikeus yhtiökokouksessa. Taloyhtiön hallituksella ja isännöitsijällä on velvollisuus vastata kysymyksiin. Kysymyksiä kannattaakin valmistella samalla, kun tutustuu yhtiökokouksen asiakirjoihin. Mitä yhtiön kunnossapitotarveselvitys pitää sisällään? Mitä yhtiön huoltosopimukseen kuuluu ja onko taso enemmistön tahdon mukainen?

Valta on myös hänellä, joka tekee aloitteen. Aloiteoikeus tarkoittaa taloyhtiössä sitä, että osakas voi saada yhtiökokouksen päätösvaltaan kuuluvan asian yhtiökokouksen käsiteltäväksi. Asia pitää esittää yhtiön hallitukselle riittävän ajoissa. Tällainen asia voisi olla esimerkiksi sähköautojen latauspisteiden toteutusselvitys. Aina on muistettava, että enemmistö lopulta tekee päätöksen tavanomaisissa asioissa.

Yhtiökokouksessa vaikutat oman taloyhtiösi tärkeimpiin päätöksiin. Vaikka joskus voi tuntua, että päätöksiä valmistellaan tai puidaan pihaparlamentissa, niin on hyvä antaa yhtiön hallinnolle työrauha. Jo päätettyihin asioihin ei enää kannata palata.

Merkittävän omaisuuserän - kodin tai asuntosijoituksen - hoitaminen on jokaisen osakkeenomistajan asia. Parhaiten siihen voi vaikuttaa osallistumalla yhtiökokoukseen. Jos jätät osallistumatta, annat muiden päättää puolestasi.

Kirjoitus julkaistu TS Koti liitteessä 25.3.2018

Kirjoittaja toimii Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtajana. Vapaa-aikanaan Juuso remontoi kotiaan ja yrittää pitää vaimonsa tyytyväisenä.