Miten suojautua tulipalolta?

19.9.2016

En ole tehnyt tarkkaa tilastointia kuluvan vuoden tulipaloista. Jokainen asuinrakennuksen tulipalo on liikaa ja todellinen vaaranpaikka kaikille asukkaille. Ikävän usein tulipaloihin liittyy ilkivaltaa, ajattelemattomuutta tai huolimattomuutta.

Pelastuslainsäädäntö edellyttää, että vähintään kolmen asuinhuoneiston asuinrakennuksiin on laadittava pelastussuunnitelma. Tämä määräys koskee isoa osaa asuinrakennuksistamme. Pelastussuunnitelman laadinnasta taloyhtiössä vastaavat hallitus ja isännöitsijä. Suunnitelman tavoitteena on ennaltaehkäistä riskejä sekä varautua mahdollisiin onnettomuustilanteisiin. Jokaisen asukkaan kannattaa tutustua oman yhtiönsä pelastussuunnitelmaan. Jos sellaista ei jostain syystä löydy, kannattaa olla yhteydessä hallitukseen asian korjaamiseksi.

Taloyhtiön järjestämään tulipaloharjoitukseen tai turvallisuuskävelyyn kannattaa suhtautua riittävällä vakavuudella. Tulipalotilanteessa myrkyllisiä savukaasuja syntyy nopeasti ja asukkaan pitää onnettomuustilanteessa pystyä reagoimaan nopeasti.

Jäteastioiden sijoittelussa tulee noudattaa rakentamismääräyksiä sekä suojeluohjeita. Yksittäiset jäteastiat tulee sijoittaa yli 4 metrin päähän rakennuksesta ja jäteastiaryhmät 6 metrin päähän. Jätekatos pitää lähtökohtaisesti rakentaa yli 8 metrin päähän asuinrakennuksesta. Onnettomuuden sattuessa vakuutusyhtiö voi leikata korvauksesta ison siivun, jos näitä ohjeita ei ole noudatettu.

Hätäpoistumistien käyttöä ja muita poistumisreittejä olemme perheessämme kerranneet ja tätä suosittelen kaikille muillekin. Ja palovaroittimia, vaikka niiden patteri loppuukin aina keskellä yötä.

Kirjoitus julkaistu TS Koti lehdessä 18.9.2016

Kirjoittaja toimii Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtajana. Vapaa-aikanaan Juuso remontoi kotiaan ja yrittää pitää vaimonsa tyytyväisenä.