Energia taloyhtiössä

Taloyhtiöiden hoitokuluista merkittävä osuus käytetään energiamenoihin. Lämmitys-, sähkö- ja vesikustannukset haukkaavat hoitokuluista 30-40 prosenttia. Energian kulutuksella on merkittävä vaikutus taloyhtiön osakkaiden maksamiin hoitovastikkeisiin ja asukkaiden maksamiin vuokriin eli asumiskustannuksiin.

Lämmityksen osuus hoitokuluista on keskimäärin 22 prosenttia, vesi-ja jätevesimaksujen 8 prosenttia ja kiinteistösähkön osuus 4 prosenttia.

Vedenkulutuksesta aiheutuvat keskimääräiset kustannukset ovat tosiasiassa suuremmat kuin 8 prosenttia. Tämä johtuu lämpimän käyttöveden käytöstä, jolloin osa lämmityskuluista kuuluu vedenkäytön kustannuksiin. Kun huomioidaan myös lämpimän käyttöveden lämmitys, niin vedenkäytön osuus keskimääräisistä hoitokuluista on 13–15 prosenttia.

On tärkeää tutustua oman taloyhtiön energiankulutukseen ja hoitokuluihin sekä verrata niitä vastaavan tyyppisten taloyhtiöiden tietoihin.

Lisätietoa aiheesta Kiinteistöliiton energiasivuilla.

Jaettavat aineistot energiansäästöön

Olemme tehneet Kiinteistöliitto Uusimaan aloitteesta tätä tarkoitusta varten materiaaleja, jotka voit helposti ladata omalle koneellesi ja tulostaa/kopioida jaettavaksi taloyhtiössä tai jakaa sähköisessä muodossa. Myös taloyhtiön ilmoitustaulu tms. on hyvä paikka jakaa energiansäästövinkkejä.

Vinkit asukkaalle energian säästöön (pdf)

Vinkit taloyhtiö hallitukselle energian säästöön (pdf)

Älä lotraa - suihkun kestolla on väliä (pdf)

Varaudu sähkökatkoihin - muistilista asukkaille (pdf)

Jäsenpalvelut

Taloyhtiöiden, vuokratalojen ja muiden jäsenkiinteistöjen tekniseen kuntoon, energian käyttöön, lämmitysjärjestelmiin, korjaustarpeen arvioimiseen sekä korjausrakentamiseen liittyvissä kysymyksissä saavat jäsentalojen hallitukset ja isännöitsijät neuvontaa Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen asiantuntijalta.

Puhelinneuvonta
Korjaus-, tekninen- ja energianeuvonta palvelee kiinteistön tekniikkaan, kunnossapitoon, energiaan
ja korjausrakentamiseen liittyvissä kysymyksissä maanantaista perjantaihin klo 9-15 (02) 277 5153

Mitä neuvonnasta voi kysyä?

Neuvontainsinööri auttaa jäsentaloyhtiöitä erilaisissa teknisissä kysymyksissä. Yleisimpiä neuvottavia
asioita ovat:
• Rakentamismääräykset
• Märkätilavauriot
• Energiatodistukset
• Lämmitysjärjestelmät
• Korjaushankkeiden hankesuunnittelu
• Rakennuslupa-asiat
• Korjaus- ja energia-avustukset.

Kuka neuvonta antaa?
Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen neuvontainsinöörinä on vuodesta 2016 toiminut DI Matts Almgrén. Hän on suorittanut Turun AMK:n korjausrakentamisen erikoistumiskoulutuksen. Lisäksi hänellä on energiatodistuksen ja energiakatselmuksen laatijan pätevyydet.

Toimeksiannot
Neuvontainsinöörin voi tarvittaessa kutsua taloyhtiön hallituksen kokoukseen tai yhtiökokoukseen. Toimeksiannot ovat erillisveloitettavia palveluita, jotka hinnoitellaan käytetyn työajan mukaisesti. Lisätietoja tästä.