Maksatko kiinteistöveroa?

27.8.2018

Todennäköisesti maksat. Kiinteistövero on kiinteistönomistajille määrätty varallisuusvero. Veroa maksetaan maapohjasta ja rakennuksesta.

Kiinteistöveron määrä ja mahdolliset korotukset vaikuttavat asumisen hintaan asumismuodosta riippumatta. Omakotikiinteistön omistajille vero näkyy ehkä konkreettisimmin, sillä veron ensimmäisen osan syyskuun laskun eräpäivä lähenee.

Valtiovarainministeriö on valmistellut kiinteistöveron uudistusta. Se koskee kaikkia yli kahta miljoonaa suomalaista kiinteistönomistajaa. Hankkeen aikataulu on nykyhallituksen toimintatapaa mukaileva eli haastava. Konkreettista tietoa uudistuksesta on vähän.

Uudistuksessa on tarkoitus muuttaa kiinteistöjen verotusarvoja lähemmäs markkina-arvoa. Kasvavien kaupunkien keskusta-alueella veron määrä kasvaisi ja muualla se voisi laskea. Valtiovarainministeriö on viestinyt, että uudistuksen ei ole tarkoitus nostaa kiinteistöverotuksen kokonaistasoa.

Korkein Hallinto-oikeus teki keväällä 2018 päätöksen koskien tuhansia kaikkein suurimpien kaupunkien keskusta-alueiden vanhoja kiinteistöjä, joiden rakennusoikeutta on rajoitettu aikoinaan purkuintoa hillittäessä. Vero on tähän asti peritty asemakaavan rakennusoikeuden mukaan, mutta saatetaan jatkossa periä toteutuneen rakennusoikeuden mukaan. Korotusvaikutus voi vuositasolla olla satoja euroja yksittäiselle asukkaalle.

Kiinteistöverotuksen tulee kaikissa olosuhteissa olla läpinäkyvää ja perustua yksinkertaisiin periaatteisiin. Veron maksajan on tällä hetkellä lähes mahdotonta arvioida uudistuksen vaikutuksia. Tässä ympäristössä on äärimmäisen tärkeää, että kunnissa löytyy veromalttia budjettikierrosten alkaessa.

Kirjoitus julkaistu TS Koti liitteessä 25.8.2018

Kirjoittaja toimii Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtajana. Vapaa-aikanaan Juuso remontoi kotiaan ja yrittää pitää vaimonsa tyytyväisenä.