Hyvää sisäilmaa energiatehokkaasti

5.4.2024

Hyvä sisäilma on olennainen osa terveellistä elinympäristöä. Sen laatuun vaikuttavat monet tekijät, kuten ilman kosteus, lämpötila, hiilidioksidipitoisuus ja ilman epäpuhtaudet. Riippumatta ilmanvaihdon toteutustavasta lähtökohtana on aina hyvin suunniteltu ja toimiva ilmanvaihto. Ilmanvaihtojärjestelmän säännöllinen huolto ja puhdistus ovat avainasemassa, jotta ilmanvaihto toimii optimaalisesti.

Huonon sisäilman syiden selvittäminen on tärkeää, jotta ongelmat voidaan korjata. Huonon sisäilman syitä voivat olla esimerkiksi kosteusvauriot, home, radon, hiilidioksidi, epäpuhtaudet ja ilmanvaihdon puute.

Yleisimmät ilmanvaihtoon liittyvät ongelmat ovat riittämätön ilmanvaihto ja riittämätön korvausilman saanti. Ilmanvaihdon tehostusajat eivät välttämättä vastaa tämän päivän asumistottumuksia, tai käyttäjät ovat tukkineet korvausilmareittejä. Valitettavan usein korvausilmareitit on tukittu ikkuna- tai julkisivuremontin yhteydessä. Hyvin usein ikkunoiden uusimisen yhteydessä toteutetut korvausilmareitit ovat myös alimitoitettuja.

Usein korvausilman saannin varmistaminen riittää

Usein riittämätön korvausilman saanti havaitaan huonosta sisäilman laadusta ja suuresta alipaineesta. Suuri alipaine repii ilmaan epäpuhtauksia rakenteista ja rappukäytävästä. Usein sisäilmaongelmien korjaamiseksi riittää tällöin riittävän korvausilman varmistaminen, ilmanvaihdon säätäminen suunnitteluarvoihin ja tarvittaessa ilmavuotojen tiivistäminen.

Tehokas ilmanvaihto ja hyvät sisäilmaolosuhteet voidaan toteuttaa energiatehokkaasti. Toimimattoman tai alimitoitetun ilmanvaihdon tehostaminen hyvälle tasolle todennäköisesti nostaa energian kulutusta. Tällöin ei voida kuitenkaan puhua energiatehokkuuden heikentämisestä, sillä hyvä sisäilma on ensisijainen tavoite. Ja mitä pienemmällä energialla se saavutetaan, sitä energiatehokkaampi kiinteistö on.

Ensisijaisesti kannattaa selvittää, että ilmanvaihto toimii oikein ja suunnitellusti. Ilmanvaihdon tehostustusajat eivät välttämättä vastaa nykyasumisen rytmiä, jolloin ilmaa vaihdetaan joskus liikaa ja joskus liian vähän. Ilmanvaihtoa voidaan ohjata myös kosteuden ja hiilidioksidin perusteella,
jolloin ilmanvaihdon määrä vastaa paremmin tarvetta.

Energiatehokkuutta poistoilman lämmön talteenotolla

Tehokkain tapa lisätä ilmanvaihtojärjestelmän energiatehokkuutta on ottaa poistoilman lämpö talteen. Parhaiten tämä toteutuu tulo-poistoilmanvaihdon lämmöntalteenoton avulla ja suuremmissa yksiköissä poistoilmalämpöpumpulla. Korjauskohteissa nämä voivat kuitenkin osoittautua liian
kalliiksi suhteessa saavutettavaan hyötyyn.

Mikäli huoli sisäilmaongelmasta herää, kannattaa tilanne katsastaa ensin ammattilaisen kanssa. Näin saadaan heti suljettua ilmeisimmät ja yksinkertaisimmat syyt pois ja tarvittaessa korjattua ne. Katselmuksella voidaan myös todeta mahdollisten lisätutkimusten tarve ja tehdä tutkimussuunnitelma. Sisäilmateknisen kuntotutkimuksen teettämiseen ja sen perusteella tehtävään korjaussuunnitteluun on mahdollista saada ARAn avustus.

Matts Almgrén

Kirjoittaja on Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen neuvontainsinööri.