Poikkeavat olot

20.3.2020

Kevään suunnitelmat menivät uusiksi kaikilla. Aika harva saattoi uskoa, että koronavirus leviäisi Eurooppaan ja Suomeen näin nopeasti kuin nyt tapahtui. Harva myöskään saattoi kuvitella, kuinka nopeasti yhteiskunta ryhtyisi rajoittamaan epidemian leviämistä. En itse ainakaan tätä olisi uskonut, vaikka erilaisia tiedonlähteitä seurasin jo alkuvuodesta.

Poikkeavat olot vaativat poikkeavaa ajattelua. Asiaan liittyy monenlaista huolta. Huolta lähimmäisten terveydentilasta. Erityisesti niiden, jotka riskiryhmiin kuuluvat. Huolta on syytä kantaa myös ihmisten taloudellisestä hyvinvoinnista. Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden nimissä tänään ja huomenna on huolehdittava, että kaikille annetaan pärjäämisen mahdollisuudet. Onneksi näin näytetään toimivan.

Tällainen epidemia voi järkyttää monen ihmisen turvallisuudentunnetta. Yhteiskunnassa valtaa pitävien on pidettävä huolta luottamuksen rakentamisesta niin kriisin aikana, kuin sen jälkeen. Kenenkään ei tässä vaiheessa tule sortua tämän turvallisuudentunteen tahalliseen järkyttämiseen.

Koti on ihmiselle usein se turvallisimmaksi koettu paikka. Taloyhtiössä hallituksen ja isännöitsijän tehtävänä on ylläpitää omalta osaltaan tätä turvallisuudentunnetta. Kriisin aikana tiedottamisen merkitys korostuu. Taloyhtiöissä asuu kaikenlaisia ihmisiä, nuoria ja vanhoja, itsensä terveeksi tuntevia ja meitä riskiryhmään kuuluvia. Suunnitellessasi arkea tänä poikkeuksellisena aikana muista, että ihminen, jonka kohtaat voi olla tilanteesta enemmän huolissaan kuin sinä.

Emme varmuudella tiedä kuinka kauan poikkeusaika kestää ja mitä vaikutuksia sillä elämäämme on. Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että lopulta kaikki käy hyvin.

Kirjoitus on julkaistu TS Koti lehdessä 22.3.2020.

Lisätietoa koronan vaikutuksista taloyhtiöissä löytyy Kiinteistöliiton sivuilta.

Kirjoittaja toimii Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtajana. Vapaa-aikanaan Juuso remontoi kotiaan ja yrittää pitää vaimonsa tyytyväisenä.