Paloturvallinen parvekegrillaus on sallittua myös taloyhtiössä

Julkaistu: 16.05.2023

Kesän kynnyksellä moni kaivaa grillin esiin ja ryhtyy valmistamaan kesäisiä herkkuja omalla parvekkeellaan tai terassillaan. Aihe tuottaa yhteydenottoja myös Kiinteistöliiton lakineuvontaan. Osa taloyhtiöiden osakkaista kokee grillaamisen niin häiritsevänä, että haluaisi kokonaan kieltää sen. Kiinteistöliitto ei kuitenkaan suosittele grillauskieltoa ratkaisuksi asiaan.

Taloyhtiössä voidaan laatia omat järjestysmääräykset, joiden tarkoituksena on nimensä mukaisesti turvata taloyhtiön järjestystä. Säännöt eivät kuitenkaan saa rajoittaa normaalia asumista ja elämää.

”Useiden kerrostaloyhtiöiden järjestysmääräyksissä lukee, että parvekkeella grillaaminen on kielletty. Tällaisessa kiellossa on ongelmana sen valvominen, mutta myös se, minkälaisia seurauksia kiellon rikkomisella voi olla”, sanoo Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia.

Huoneisto voidaan ottaa järjestysmääräysten rikkomisen perusteella taloyhtiön hallintaan enintään kolmeksi vuodeksi. Hallintaanottoa ei kuitenkaan voida tehdä, jos rikkomuksella on vain vähäinen merkitys.

”Grillaaminen kuuluu normaaliin elämään. Huoneiston hallintaanotto on niin järeä toimenpide, että järjestysmääräyksessä olevan grillaamiskiellon rikkominen jää yleensä vaille oikeusvaikutusta, mikäli grillaaminen ei vaaranna paloturvallisuutta. Sen vuoksi parvekegrillaamista ei kannata kieltää kokonaan yhtiön järjestysmääräyksissä”, Tapio Haltia sanoo.

Vinkit paloturvalliseen grillaamiseen:

• Käytä parvekkeella vain sähkö- tai kaasugrilliä.
  • Älä jätä kuumaa grilliä valvomatta.
  • Noudata turvallisuusetäisyyksiä ja muista, että erityisesti puiset materiaalit ovat tulenarkoja.
  • Pidä sammutusvälineistöä, kuten sammutuspeitettä, käden ulottuvilla.
  • Muista myös naapureiden viihtyvyys! Huolehdi siitä, ettet aiheuta grillaamisellasi kohtuutonta käryä ja haittaa.

Lisätiedot medialle:

Neuvontalakimies Tapio Haltia, Kiinteistöliitto