Paperiset osakekirjat historiaa
11.4.2021
Huoneistotietolaki tuli voimaan vuoden 2019 alussa. Tämä iso uudistus koskettaa suurta osaa suomalaisista. Kaikkien ennen 1.1.2019 perustettujen asunto-osakeyhtiöiden tulee siirtää osakeluettelonsa ylläpito Maanmittauslaitoksen ylläpitämään huoneistotietojärjestelmään vuoden 2023 loppuun mennessä.
Taloyhtiön hallitus päättää osakeluettelon siirrosta Maanmittauslaitokselle. Ennen siirron aloittamista tulee tarkistaa, että osakeluettelon tiedot ovat ajan tasalla. Taloyhtiön hallitus tiedottaa tämän osakeluettelon siirtoa koskevan päätöksen jälkeen jokaista osakkeenomistajaa.
Taloyhtiön tekemän osakeluettelon ylläpidon siirron jälkeen osakkeenomistajien tulee hakea 10 vuoden kuluessa omistuksen rekisteröintiä Maanmittauslaitokselta. Mikäli osake vaihtaa omistajaa on omistuksen rekisteröintiä haettava 2 kuukauden kuluessa. Kun omistus on rekisteröity, saa siitä päätöksen Maanmittauslaitokselta. Tämän jälkeen omistuksen voi osoittaa sähköisellä merkinnällä huoneistotietojärjestelmässä.
Asun pienessä taloyhtiössä ja siirsimme oman yhtiömme osakeluettelon ylläpidon sähköiseen järjestelmään viime vuoden puolella. Siirto sujui pienessä yhtiössä melko pienellä vaivalla. Isommassa yhtiössä osakkaiden tietoja on enemmän, jolloin siirron tekemisestä huolehtii usein käytännössä isännöitsijätoimisto.
Omat paperiset osakekirjani ovat pankissani asuntolainan vakuutena. Kysyin pankista mitä maksaisi, jos pankki hoitaisi omistukseni rekisteröinnin puolestani. Toimeksiantopalvelulle tuli kaikkiaan kustannuksia hiukan yli 300 euroa ja se jäi vielä tekemättä. Maanmittauslaitoksen kustannus tästä oli 60 euroa. Jäin miettimään, että onko tämä pankeille mahdollisuus laskuttaa palveluista, vai tullaanko näkemään jonkinlaisia massatoimenpiteitä omistajamerkintöjen rekisteröinniksi?