Isännöinnin laatu parantunut
17.10.2025
Keskuskauppakamarin yhteydessä toimiva Isännöinnin eettinen neuvosto julkaisi elokuun lopussa uusia lausuntoja. Lausuntopyyntöjä on tullut toiminnan aikana 32 kpl ja lausuntoja on annettu yhteensä 17 kpl. Kuudelle isännöintialan yritykselle suositeltiin varoitusta ja kahdessa huomautusta kevään ja kesän aikana annetuissa lausunnoissa. Isännöinnin eettisen neuvoston mukaan varoitukseen johtaneissa tapauksissa kyse on ollut pitkäkestoisista isännöinnin perustehtävien laiminlyönneistä. Isännöinnin perustehtäviksi voidaan katsoa muun muassa vastikevalvontaan, maksuliikenteen hoitamiseen ja yleisimminkin taloyhtiön edun mukaiseen ja huolelliseen taloudenpitoon liittyvät asiat.
Taloyhtiökentällä on keskusteltu paljon lausuntopyyntöprosessin hyödyistä. Mielestäni jokainen isännöinnin eettisen neuvoston lausunto ryhdistää sekä kirittää isännöintialan toimintaa vaihe vaiheelta. Tämä koituu lopulta koko alan sekä taloyhtiökentän parhaaksi.
Kiinteistöliitto ja Isännöintiliitto teettivät touko- kesäkuussa yhteistyössä laajan Isännöinnin laatu 2025 -tutkimuksen. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa taloyhtiöiden tyytyväisyyttä isännöintiyritysten ja isännöitsijöiden toimintaan isännöintipalvelujen laatuun sekä näkemyksiä taloyhtiöiden tarpeista, odotuksista ja tulevaisuuden näkymistä isännöintipalveluihin liittyen. Vastaajien määrä kasvoi edellisestä kerrasta ja kyselyyn saatiin yhteensä 6599 vastausta.
Taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajat antoivat isännöinnille yleisarvosanan 8,18 ja osakkaat 7,24. Taloyhtiön hallituksen jäsenen tyytyväisyys isännöintiin kasvoi mitä pidempään henkilö oli ollut mukana hallituksessa. Vastaajat pitivät tärkeimpänä isännöitsijän toiminnassa avoimuutta, luotettavuutta ja aikaansaavuutta. Isännöinnin kokonaisarvosana oli hiukan kasvanut viime kerran tuloksista.
Erityyppisillä taloyhtiöillä on erilaisia tarpeita isännöintipalvelujen suhteen, mikä on tärkeää tiedostaa taloyhtiöissä. Hallituksen ja isännöitsijän työnjako, avoimuus ja siitä syntyvä luottamus ovat avaimet hyvään johtamiseen. Hallitus valitsee isännöitsijän kumppaniksi taloyhtiön asioiden hoitamiseen. Isännöintipalvelun laatuun voi vaikuttaa onnistuneella isännöitsijän valinnalla, suunnitelmallisella yhteistyöllä sekä isännöintisopimuksen sisältöön panostamalla.