Esteettömyyskorjauksia käsitellyt opinnäytetyö sai huomionosoituksen

Julkaistu: 22.02.2022

Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi ry palkitsi vuoden 2021 aikana valmistuneen korkeakoulututkintoon sisältyvän lopputyön, joka on hyväksytty Varsinais-Suomessa sijaitsevassa korkeakoulussa. Palkittu opinnäytetyö käsitteli esteettömyyskorjauksia linjasaneeraushankkeen yhteydessä.

Stipendin saajaksi päätettiin rakennusmestari (AMK) Lauri Leimun 15.4.2021 opinnäytetyö, joka käsitteli esteettömyysvaatimusten toteuttaminen linjasaneerauksessa.

- Miljoonasta esteettömästä asunnosta noin 60 prosenttia muodostuu jo olemassa olevista esteettömistä asunnoista sekä arvioidusta uudistuotannosta. Esteettömäksi on korjattava noin 250 000 olemassa olevaa asuntoa. Taloyhtiöt ovat avainasemassa esteettömyyden edistämisessä. Esteettömyyskorjaukset on tärkeä ottaa huomioon, kun korjaushanketta suunnitellaan, toteaa Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi ry:n toiminnanjohtaja Juuso Kallio.

- Leimu on työssään tarttunut ajankohtaiseen aiheeseen. Peruskorjauskohteena oleva rakennuskanta on rakennettu 1970-luvulla, jolloin esteettömyyteen ei vielä kiinnitetty niin suurta huomiota. Saneerauskohteissa esteettömyys on luonteva hetki ja tapa korjata rakennus mahdollisimman monelle saavutettavaksi. Useissa asunto-osakeyhtiöissä halutaan parantaa esteettömyyttä, mutta eri vaihtoehtoista ja rahoituksista ei välttämättä ole tarpeeksi tietoa, kertoo Turun AMK:n lehtori Sirpa Erkkilä-Häkkinen.

Opinnäytetyössä tarkastellaan tämänhetkistä lainsäädäntöä ja esteettömyyskäsitettä. Leimu on työssään kuvannut yhden linjasaneerauskohteen esteettömyyskorjauksen. Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen myöntämä stipendi on suuruudeltaan 2.500 euroa.

Kuva: Rakennusmestari Lauri Leimu työskentelee tällä hetkellä NCC:n uudisrakennuskohteessa nuorempana työnjohtajana.

Stipendille jatkoa

Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi ry on päättänyt myöntää vastaavan stipendin myös 1.1.-31.12.2022 välisenä aikana valmistuvan korkeakoulututkintoon sisältyvän lopputyön, joka on hyväksytty Varsinais-Suomessa sijaitsevassa korkeakoulussa. Palkinto on suuruudeltaan 2.500 euroa ja se myönnetään opiskelijalle, jonka lopputyö tuo alueen asunto-osakeyhtiöille eniten uutta tietoa. Tutkielman aihetta ei ole rajattu mihinkään tiettyyn alaan. Aiheen tulee kuitenkin liittyä asunto-osakeyhtiöiden toimintaan. Lue lisää tästä.

Lisätietoja:

Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi ry toiminnanjohtaja Juuso Kallio 02 277 5150 juuso.kallio@kiinteistoliitto.fi

Rakennusmestari Lauri Leimu lauri.leimu@hotmail.com

Lehtori, opinnäytetyön ohjaaja, Sirpa Erkkilä-Häkkinen sirpa.erkkila-hakkinen@turkuamk.fi

Opinnäytetyö, Esteettömyysvaatimusten toteuttaminen linjasaneerauksessa, Lauri Leimu 2021, Turun Ammattikorkeakoulu