Taloyhtiöt vastuullisia lajittelijoita

Julkaistu: 14.06.2018

Muovinkeräys on noussut keskustelun aiheeksi useassa kunnassa. Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan alueella jätehuoltomääräyksissä määrätty, että yli 20 huoneiston taloyhtiöissä on järjestettävä pakkausmuovin erilliskeräys 1.6.2018 alkaen. Uudessakaupungissa yli 10 huoneiston yhtiöissä muovia aletaan kerätä 1.8.2018.

Taloyhtiöt ovat valmistautuneet tähän muutokseen hyvin. Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi teetti jäsenkyselyn taloyhtiöiden hallitusten jäsenille ja isännöitsijöille huhtikuussa 2018. Jäsenkyselyyn vastasi 148 taloyhtiöiden hallitusten edustajaa.

Vain muutamassa yksittäisessä taloyhtiössä ei ollut varauduttu muovinkeräyspisteisiin. Lisäksi monet alle 20 huoneiston yhtiöt pohtivat oma-aloitteisesti muovinkeräyspisteiden lisäämistä. Isot taloyhtiöt suosivat syväkeräysastioita. Niitä on jo 2/3 yli 50 huoneiston yhtiöissä. Kustannussäästöä syntyy, kun tyhjennysväliä saadaan pidemmäksi.

Kustannukset jatkavat nousuaan

Osassa taloyhtiöistä muovin keräyksellä on voitu joskus jopa välttää jätekustannusten kasvua. Keräysvelvoitteiden muutos aiheuttaa aina kuitenkin taloyhtiössä lisää työtä ja kustannuksia. Jätepisteiden muuttaminen vaatii hyvää suunnittelua. Hyvin suunniteltu jätepiste voi parhaimmillaan vaikuttaa asukkaiden lajitteluintoon positiivisesti ja se helpottaa tyhjennystapahtumaa. Kustannusvaikutukset on otettava huomioon, kun päättäjät pohtivat lajittelumääräysten kasvattamista tai erilliskeräyspisteiden laajentamista.

KTI Kiinteistötieto Oy:n tekemän selvityksen perusteella jätehuollon kokonaiskustannukset ovat Turussa nousseet 3 % vuodesta 2016-2017. Syitä kustannusten nousuun on useita. Konkreettisin muutos mitä tällä aikajaksolla tapahtui, oli kustannusneutraaliksi suunnitellun jätehuollon perusmaksun käyttöönotto. On huomattava, että valtakunnan tasolla vastaavaa kustannusnousua ei ole tapahtunut, vaan kustannus on pysynyt samana vuodet 2016-2017.

Asunto-osakeyhtiöissä jätehuoltoyhtiön tai kuntien tarjoamia maksuttomia palveluita käytetään vähänlaisesti. ”Tämä johtunee siitä, että erityisesti neuvontapalvelut toteutetaan yleensä yhdessä isännöitsijän, taloyhtiön hallituksen ja yksityisten palveluntarjoajien kanssa. Maksuttomia palveluita tuleekin tarkastella kriittisesti, jotta ne ovat ajan tasalla ja tarkoituksenmukaisia”, sanoo Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi ry:n toiminnanjohtaja Juuso Kallio. Kyselyyn vastanneista taloyhtiöiden edustajista vain 14 % taloyhtiöistä oli käytetty jäteneuvojien palveluita. Eniten oli hyödynnetty ilmaisia tiedotusmateriaaleja ja jäteneuvojien vierailuja taloyhtiöissä.

Investoinnit harkitusti ja perustellusti

Marraskuussa 2017 julkaistun ekovoimalainvestoinnin on tarkoitus vähentää alueen jätehuoltoyhtiön kustannuksia merkittävästi. Investoinnin myötä tulevien kustannussäästöjen tuleekin näkyä, sekä jätteiden käsittelymaksuissa koko alueella, että edullisena kaukolämpönä Salossa. Kiertotalouden kehittämiseen ja mahdolliseen kokeilukulttuuriin liittyvissä investoinneissa veronmaksajien rahoja tulee käyttää harkitusti ja hyvin perustellusti.

Kaupungin tuore linjaus omistajaohjauksesta herättää kysymyksiä. ”Onko jätehuoltoyhtiön tehtävä maksaa osinkoja vai tuottaa lakisääteiset palvelut mahdollisimman kustannustehokkaasti? Osingonmaksu voi olla perusteltua, kun toimitaan kilpailuilla markkinoilla. Kunnalliset jätehuoltoyhtiöt toimivat markkinoilla kuitenkin vain rajoitetusti. Ainakaan perusmaksujen korotuksia ei tämän myötä suvaita”, pohtii toiminnanjohtaja Juuso Kallio.

Vinkkilista taloyhtiön jätehuollon kustannusten kurissa pitämiseen:

1. Hanki riittävän suuret jäteastiat, mitoita ne oikein ja optimoi tyhjennysvälit
  2. Tee yhteistyötä asuinalueesi kiinteistönomistajien kanssa
  3. Opasta asukkaita lajittelusta jatkuvasti
  4. Helpota tyhjennystapahtumaa jätepisteen hyvällä suunnittelulla
  5. Maksa käsittelymaksut punnituksen mukaan, jos se on mahdollista
  6. Kilpailuta kuljetusyrityksiä harkiten ja kehitä palveluita yhdessä palveluntarjoajien kanssa

Jätehuoltoselvitys 14.6.2018

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Juuso Kallio puh 050-3307749 tai juuso.kallio@kiinteistoliitto.fi