Puolet taloyhtiöistä tyytyväisiä hyötyjätteiden tyhjennysten laatuun Varsinais-Suomessa

Julkaistu: 25.04.2024

Taloyhtiöiden kokemukset jätehuollon tilanteesta ovat parantuneet. 58 % vastaajista koki taloyhtiön jätehuollon nykytilanteen hyvänä. 15 % vastaajista piti tilannetta edelleen huonona. Suurimmat ongelmat koettiin viime vuoden puolella. Haasteet liittyivät erityisesti puutteelliseksi koettuun tiedotukseen sekä muutosvaatimusten liian kireään aikatauluun. Tulokset käyvät ilmi Kiinteistöyhdistysten maalis-huhtikuussa 2024 toteuttamasta jätehuoltokyselystä.

Jätelaki edellytti muutoksia kesällä 2023

Vuonna 2021 hyväksytty jätesäädöspaketti on edellyttänyt asumisessa syntyvän pakkausjätteen erilliskeräyksen aloittamista 1.7.2023 jokaisessa taajamassa sijaitsevassa kiinteistössä, jossa on viisi tai useampi asuinhuoneisto. Biojätteen keräys alkoi samoilla kiinteistöillä jo 1.7.2022 ja laajenee 19.7.2024 mennessä yli 10 000 asukkaan taajamassa jokaiseen kiinteistöön, jossa on vähintään yksi asuinhuoneisto. LSJH:n alueella biojätteen keräysvelvoite laajenee yli 10 000 asukkaan taajamien pienille asuinkiinteistöille viimeisten alueiden osalta 13.5.2024.

Muutos on ollut merkittävä Varsinais-Suomessa, koska useassa alueen kunnassa on ollut käytössä ns. sopimusperusteinen kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetusjärjestelmä. Kiinteistönomistajien vastuulle jäi toistaiseksi sekajätteen tyhjennysten järjestäminen. Kokonaisuudessaan Lounais-Suomen jätteenkuljetusvastuut siirtyvät kunnalle 2026–2029 välisenä aikana.

Tyhjennyksissä koettiin ongelmia

Kuljetusvastuiden muutos aiheutti hallinnollista työtä niin taloyhtiöissä, kuin jätehuoltoyhtiössä. Monet vastaajat mainitsivat alkuvaiheen ongelmia, kuten viivästyksiä jäteastioiden tyhjennyksissä ja keräysjärjestelmän toimimattomuutta. Haasteita ilmeni erityisesti biojätteen, pahvin, muovin ja lasin keräyksessä. Monet vastaajat valittavat jätehuoltopalvelun laadun heikkenemisestä. Tyhjennyksiä jää väliin, jäteastioiden käsittelyssä ilmenee ongelmia, ja asiakaspalveluun on vaikea saada yhteyttä. Useat vastaajat mainitsivat tiedotuksen puutteen tai viivästymisen jätehuollon muutoksista. Asukkaat ja taloyhtiöt eivät saaneet riittävästi tietoa muutoksista tai niiden vaikutuksista.

”Tiedotusta tehtiin runsaasti, mutta aikataulu oli haastavaa. Kuljetusrekisteritiedot olivat puutteellisia, minkä vuoksi tiedot haluttiin tarkastaa suoraan kiinteistöiltä. Tietojen varmistamista kiinteistöiltä ei saatu valmiiksi ennen urakoiden aloitusta. Taloyhtiöiden tietojen tarkistamisen myötä ajot lisääntyivät huomattavasti siitä, mitä urakan kilpailutusvaiheessa oli LSJH:n tiedossa, joillakin urakoilla tyhjennysmäärät jopa tuplaantuivat. Tämä aiheutti etenkin pienemmillä urakoitsijoilla haasteita kuljettajien ja ajoneuvojen kapasiteetin suhteen. Tällä hetkellä tilanne alkaa olla jo hallinnassa, mikä myös kyselystä käy ilmi,” toteaa LSJH:n palvelupäällikkö Jaakko Salminen.

Toisaalta osa vastaajista totesivat, että heillä oli jo ennestään käytössä tarvittavat keräysvelvoitteet, eikä suuria muutoksia ole tapahtunut. Lisäksi mainittiin joitakin onnistuneita ratkaisuja, kuten uusien jäteastioiden hankkiminen ja tiedotuskampanjat asukkaille. Monet vastaajat olivat huolissaan korkeista kustannuksista, jotka lisäävät taloyhtiöiden jo ennestään kasvaneita kustannuksia. Lisäksi vastaajat kertoivat taloyhtiön sisäisistä ongelmista. Jätekatoksiin jätettiin väärää jätettä ja lajittelussa oli puutteita, jotka myös osaltaan lisäävät taloyhtiön jätehuollon kustannuksia.

Jätehuollon tilannetta käsiteltiin sidosryhmäkokouksessa 16.4.2024

Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi kutsui koolle jätehuollon sidosryhmäkokouksen, johon osallistui edustajia Kiinteistöliitosta, Lounais-Suomen Jätehuollosta, Jätehuoltolautakunnasta, kuljetusyrityksestä, lukkoliikkeestä, Omakotiliitosta, Varsinais-Suomen Isännöitsijöistä sekä Varsinais-Suomen Asumisoikeudesta. Kokouksessa käytiin läpi kyselyn tuloksia sekä Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n katsaus jätehuollon nykytilanteeseen. Tilaisuudessa esitettiin puolin ja toisin erilaisia kehityskohteita ja toimenpiteitä jätehuoltopalvelujen parantamiseksi ja sovittiin, että pidetään tilannetta seuraava kokous syksyllä.

”Taloyhtiön isännöitsijä tai hallitus saa nopeasti palautetta, jos jätteiden tyhjennyksissä on viivettä. Sujuva palvelu ja tyhjennystapahtumien säännöllisyys on avainasemassa toimivalle jätehuollolle. Taloyhtiöt ovat panostaneet jätepisteiden suunnitteluun jo aikaisemmin ja pyrkivät edelleen optimoimaan tyhjennysvälejä jätepisteiden ja astioiden hyvällä suunnittelulla. Suunnittelua kannattaa tehdä yhteistyössä jätehuoltoyhtiön kanssa”, kertoo Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtaja Juuso Kallio

Lisätietoja:

Jätehuoltokyselyn tulokset kevät 2024

LSJH:n jätehuollon tilannekatsaus 16.4.2024

toiminnanjohtaja Juuso Kallio, Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi ry juuso.kallio@kiinteistoliitto.fi (02) 277 5152

palvelupäällikkö Jaakko Salminen, Lounais-Suomen Jätehuolto jaakko.salminen@lsjh.fi