Pölyä ilmassa

21.4.2022

Taakse jäänyt talvi oli erityisen luminen ja jäinen, joten hiekoitussepeliäkin kului paljon. Katupölyä syntyy, kun liikenne nostaa kuivilta kaduilta pölyhiukkasia, jotka ovat lähtöisin hiekoitushiekasta, tien pintojen kulumisesta ja nastarenkaiden käytöstä. Aurinkoisina ja kuivina päivinä liikennevirrat nostavat talven aikana kertynyttä pölyä voimakkaasti ilmaan, jolloin ilmanlaatu heikkenee.

Työmatkallakin huomaa, että katujen kevätsiivoukset ovat käynnistyneet. Lakaisu- ja pesuautoja on liikenteen seassa. Yleensä kunnissa ensimmäiseksi puhdistetaan vilkkaimmin liikennöityjen pääväylien ajoradat ja kevyen liikenteen väylät. Tonttikatujen siivoamiseen ryhdytään siinä vaiheessa, kun vilkkaimmat alueet on puhdistettu.

Hiukkaspitoisuuksien kohoaminen saattaa aiheuttaa oireita erityisesti herkillä ihmisryhmillä, kuten astmaatikoilla, vanhuksilla ja pikkulapsilla. Nuha, yskä, hengitysoireet sekä kurkun ja silmien kutina ovat tavallisimpia haittavaikutuksia.

Hiekkaa ja pölyä on myös taloyhtiön tontilla. Vastuut talvikunnossapidosta, johon hiekoitushiekan poistaminen ja siten pölyntorjunta kuuluu, jakautuvat kunnan ja kiinteistönhaltijan vastuille. Lain mukaan jalkakäytävien kunnossapito on taajamissa tontinomistajan vastuulla. Joillakin pientalovaltaisilla alueilla kaupunki huolehtii myös jalkakäytävien talvikunnossapidosta. Tontinomistajan ja -haltijan velvollisuutena on poistaa hiekoitushiekka keväällä.

Taloyhtiön hallituksen ja isännöinnin vastuulla on, että taloyhtiön vastuulla olevat piha- ja katualueet ovat lumien sulamisen jälkeen puhtaita. Yleensä nämä tehtävät siirretään sopimuksella kiinteistöhuoltoyrityksen tehtäväksi. Hallituksen ja isännöinnin tehtävänä on huolehtia, että sopimuskumppani noudattaa sovittuja ehtoja.

Kevään muistilista pölyntorjuntaan

• Kulkuväylien ja muiden alueiden puhtaana- tai kunnossapitotyö ei saa aiheuttaa ympäristöä häiritsevää pölyämistä tai kohtuutonta meluhaittaa. Pölyämistä voi estää riittävän tehokkaalla kastelulla. Tällöin hiekka voidaan poistaa kosteana ja lopuksi pinnat voi ruiskuttaa puhtaaksi vedellä.
  • Kiinteistön alueelta ja kulkuväyliltä poistettava hiekoitushiekka ei saa aiheuttaa roskaantumista eikä ympäristön pilaantumista, kuten uomien tukkeutumista ja liettymistä.
  • Omalta pihalta ja jalkakäytävältä kannattaa siivota hiekat pois heti sääolojen salliessa.
  • Hiekoitussepeliä ei tulisi harjata jo puhdistetulle kadulle.

Kirjoittaja toimii Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtajana. Vapaa-aikanaan Juuso haaveilee purjehtimisesta ja yrittää pitää vaimonsa tyytyväisenä.