Taloyhtiö Laukaassa maksaa kaukolämmöstä jo 60 % enemmän kuin taloyhtiö Saarijärvellä tai Jämsässä

Julkaistu: 20.09.2023

Kiinteistöliitto Keski-Suomen selvityksen mukaan taloyhtiöiden kaukolämmön kustannukset ovat vuoden aikana nousseet eniten Loimuan kaukolämpöverkossa Laukaassa ja Jyväskylässä liki 19 prosenttia. Viitasaarella nousua oli liki 14 prosenttia, Jämsässä ja Äänekoskella noin 5 prosenttia, Saarijärvellä liki 4 prosenttia ja Keuruulla hieman yli 3 prosenttia. Maksut ovat pysyneet ennallaan vain Muuramessa ja Jyväskylän keskusta-alueella.

Maakunnan edullisin kaukolämpö on Saarijärvellä ja Jämsässä. Vertailussa käytetty kerrostaloyhtiö maksaa siellä kaukolämmöstä alle 20 000 euroa vuodessa. Kalleinta on Loimuan verkossa Laukaassa ja Jyväskylässä, missä taloyhtiö maksaa kaukolämmöstään jo yli 30 000 euroa vuodessa. Laukaassa kerrostaloyhtiö maksaa kaukolämmöstä yli 60 prosenttia enemmän kuin samanlainen taloyhtiö Saarijärvellä tai Jämsässä. Vielä vuosi sitten ero edullisimman ja kalleimman välillä oli 40 prosenttia.

”Yhä isommat paikkakuntakohtaiset erot kaukolämmön hinnoissa ja niiden äkilliset muutokset näkyvät suoraan kuntalaisten asumiskustannuksissa, sillä taloyhtiön lämmityskulut katetaan osakkailta kerättävillä hoitovastikkeilla”, muistuttaa Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen. Lämmityksen osuus taloyhtiön hoitokuluista on yleensä noin neljännes.

Kun Saarijärvellä taloyhtiön hoitovastikkeesta 1,34 euroa menee kaukolämmön kustannuksiin, Laukaassa siihen tarvitaan jo 2,15 euroa eli yli 80 senttiä enemmän asuinneliömetriltä kuukaudessa.

Energiayhtiöiden mukaan kaukolämmön viimeaikaiset hinnankorotukset ovat johtuneet lämmön tuotantokustannusten merkittävästä noususta, kun maailmantilanne on nostanut erityisesti fossiilisten polttoaineiden hintoja voimakkaasti.

Kiinteistöliitto Keski-Suomi on vuodesta 2005 lähtien vertaillut maakunnan suurimmilla paikkakunnilla taloyhtiöiden kiinteistökustannuksia, jotka päätetään kunnissa tai yhtiöissä, joilla on ns. luonnollinen monopoli alueella. Vertailussa käytetään vakiomuotoista kerrostaloa, jonka lämmitysenergian kulutus on 247,5 MWh vuodessa, tilausvesivirta 2,0 m3/h, huipputeho 80 kW ja sopimusteho 100 kW. Kaukolämmön kokonaiskustannus muodostuu perusmaksusta (€/v), energiamaksusta (€/MWh) ja veroista (alv 24 %).

Taloyhtiön kaukolämmön kustannukset Keski-Suomen suurimmilla paikkakunnilla 1.9.2023

Lisätiedot: Hannu Mähönen, toiminnanjohtaja, 045 110 6333, hannu.mahonen@kiinteistoliitto.fi

Korjaus 22.9.2023: Keuruun osalta tiedot korjattu.