Sähköverkkoyhtiö kehottaa varmistamaan viivytyksettömän kulun kiinteistön mittauskeskukselle ja -laitteistoille

Julkaistu: 05.04.2023

Turku Energia Sähköverkot kertoo tiedotteessaan parantavansa reittiavaimia sisältävien avainsäilöjen turvallisuutta uusimalla niiden lukitusjärjestelmän. Verkkoyhtiö on lähestynyt taloyhtiöitä viime syksynä tiedotteellaan koskien uuden lukitusjärjestelmän käyttöönottoa toimintaohjeineen. Verkkoyhtiön tietojen mukaan osasta kiinteistöjä uusi lukitusjärjestelmä vielä puuttuu ja näin ollen puuttuu myös sähköverkkoyhtiön viivytyksetön pääsy asennus-, huolto- ja korjaustöihin. Turku Energia Sähköverkot pyytää taloyhtiöitä ystävällisesti hoitamaan osaltanne kulun mittauskeskukselle ja –laitteistolle kuntoon kesään mennessä.

Sopimuksellinen tausta

Verkkopalveluehdoissa (liittymisehdoissa LE 2019 kohdassa 8.4 ja verkkopalveluehdoissa VPE 2019 kohdassa 4.11) on määritelty, että asiakkaan, kuten esimerkiksi taloyhtiön, on järjestettävä korvauksetta viivytyksetön pääsy mittauskeskukselle ja -laitteistolle asennus-, huolto- ja korjaustöitä varten. Turku Energia Sähköverkkojen kokemusten mukaan esimerkiksi huoltoyhtiöiden käyttö ovien avaamisessa ei ole osoittautunut riittävän nopeaksi ja toimivaksi käytännöksi.

Taloyhtiöissä on käyty keskustelua mitä esteetön tai viivytyksetön pääsy tarkoittaa. Voiko sen järjestää huoltomiespäivystyksen voimin? "Taloyhtiön on arvioitava kuinka kauan huoltomiehen saapuminen eri aikoihin kestäisi ja mikä on tämä riski verrattuna avainsäilö ratkaisuun", toteaa Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtaja Juuso Kallio.

Tietoa Turku Energia Sähköverkot lukitusjärjestelmästä

Turku Energia Sähköverkot on ottanut käyttöönsä IloQ S50 -lukitusjärjestelmän avainsäilöille. Avainsäilöön asennettava paristoton ja ohjelmoitava sähkömekaaninen lukkosylinteri on malliltaan F50S.121.HZ. Lukkosylinteri avautuu NFC-ominaisuudella varustetulla Android-älypuhelimella tai iLOQ K55S -avaimella. Lukitusjärjestelmän avaintenhallinnasta vastaa Turku Energia Sähköverkot.

Isännöitsijät tai taloyhtiöt voivat tilata avainsäilön uuden lukkosylinterin ja asennuksen suoraan lukkoliikkeiltä. Tällä hetkellä tilaus on mahdollista Lukkotaitureiden, Turun Lukon ja BLC Turvan kautta, sillä heidän kanssaan on sopimus lukkojen asentamisesta ja lisäämisestä Turku Energia Sähköverkkojen lukituksen hallintajärjestelmään. Kun lukkoyritys asentaa uuden lukkosylinterin, kirjaa se lukituksen hallintajärjestelmään tiedot avainsäilön sijainnista ja avainsäilön sisältämistä avaimista. "Kiinteistöjen omistajien kannattaa samalla tarkistaa avainsäilön avainten sopivuus kulkureiteille. Reittiavaimet ovat nyt suurelta osin lukkoliikkeiden hallussa, mutta jos avain on kadonnut tai vanhentunut, on säilöön hankittava uusi avain", kertoo Turku Energia Sähköverkkojen käyttöpäällikkö Juho Uurasjärvi.

Kustannusten jako

Avainsäilöön liittyvä käytäntö perustuu sopimukseen. Kaukolämmön ja sähköverkon käytäntö perustuu liittymäsopimukseen. Turku Energia Sähköverkot soveltaa Energiateollisuuden suosittelemaa verkkopalveluehtojen sopimuspohjaa. ”Jos jakeluverkon haltijan hallinnassa oleva sähkölaitteisto on käyttäjän tiloissa tai alueella, käyttäjän on järjestettävä jakeluverkon haltijalle sopijapuolten hyväksymällä tavalla korvauksetta viivytyksetön pääsy sähkölaitteiston luo mm. huolto-, tarkistus-, vianselvitys- tai korjaustöitä varten vuorokaudenajasta riippumatta.” Vastaavanlainen ehto löytyy Turku Energian kaukolämmön sopimusehdoista.

Lukkosylinterin ja sen asennuksen hintaa tulee tiedustella toimittajilta. Turku Energia vastaa lukitusjärjestelmään liitettävien lukkojen lisenssimaksuista. Taloyhtiöt tai kiinteistöjen omistajat vastaavat muista kustannuksista eli uuden lukkosylinterin hankinnasta, ohjelmoinnista ja asennuksesta.

Turku Energia Sähköverkkojen yhteyshenkilö avainsäilöihin liittyvissä asioissa:

Juho Uurasjärvi, käyttöpäällikkö, juho.uurasjarvi@turkuenergia.fi