Turun seudun avainturvallisuutta edistetään

Julkaistu: 08.09.2022

Turun Sanomat uutisoi 6.9.2022, että rikolliset ovat saaneet Turussa haltuunsa lähes kaikkien kerrostaloyhtiöiden putkilukkojen avaimen. Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi käynnistää yhdessä muiden alan toimijoiden kanssa alueellisen jatkoselvittelyn, jonka tavoitteena on edistää putkilukkojen avainturvallisuutta. Lounais-Suomen Poliisin mukaan kansalaisten ei tarvitse kuitenkaan kantaa huolta tapahtuneesta.

Yleistä lukitusturvallisuudesta

Kiinteistönomistaja vastaa kiinteistön turvallisuudesta, joka koskee myös lukitusturvallisuutta. Kiinteistönomistajan on myös huolehdittava, että taloyhtiön sopimuskumppaneille on sovitulla tavalla turvattu pääsy kiinteistölle. Taloyhtiöissä tämä pääsy on usein käytännössä hoidettu putkilukoin ja niihin sijoitettujen erilaisten reittiavainten avulla. Putkilukkoon ei tule koskaan sijoittaa yleisavainta.

Lukitusturvallisuuden järjestämisessä kannattaa huomioida Fivan ohje avainturvallisuudesta,  sekä oman kiinteistövakuutuksen mahdolliset lukitusturvallisuuteen liittyvät erityiset suojeluehdot. Avainturvallisuusohjeessa on suosituksia mm. putkilukoista, reittiavaimista ja yleisavaimista.

Toimet väärinkäytöksen uhatessa

Kun ilmenee uhka putkilukossa oleviin avaimiin kohdistuvista väärinkäytöksistä, kannattaa harkita hätätoimena reittiavainten poistamista putkilukosta ja tarvittaessa uudelleensarjoituksia välttämättömässä laajuudessa.

Jos taloyhtiö on poistanut reittiavaimet putkilukosta, niin on hyvä harkita missä vaiheessa niiden käyttöä voidaan jatkaa. - On kohtuullinen vaatimus, että taloyhtiössä käyttöä jatketaan vasta sen jälkeen, kun niiden avainturvallisuus on ajanmukaisella tasolla. Putkilukkojen lukot ja avaimet olisi järkevää vaihtaa sen kaltaisiksi, joiden avainturvallisuus on valvottu ja avaimen voi eliminoida kaikista putkilukoista, mikäli sellaisen epäillään kadonneen. Tämä vaatimus koskettaa kaikkia putkilukkojen käyttäjiä, huomauttaa Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtaja Juuso Kallio.

Yhtiön kannattaa olla kiinteistövakuutusyhtiöön yhteydessä sen selvittämiseksi, millaisiin suojaustoimiin asiassa on tarpeen ryhtyä vakuutussopimuksen näkökulmasta ja toimia näiden ohjausten mukaisesti. Asukkaita on tärkeä viivytyksettä informoida tilanteesta ja mahdollisista jatkotoimista asian tiimoilta. Turun esimerkkitapauksesta taloyhtiöiden edustajat saivat tietoa tiistaina 6.9.2022.

Sopimuskumppanin vahingonkorvausvastuusta

Jos taloyhtiöllä on tieto siitä, että taloyhtiön lukitusturvallisuus on uhattuna sopimuskumppanin sopimusrikkomuksen takia, kannattaa taloyhtiön lisäksi käydä viivytyksettä läpi osapuolten sopimus. On yleistä, että sopimuksiin sisältyy erilaisia vastuunrajoitusehtoja (vastuun määrää, vahinkolajeja tai mm. vastuuaikaa rajoittavia ehtoja), menettelyehtoja vahinkotapauksissa jne. Tehty sopimus sitoo kumpaakin osapuolta. Taloyhtiön oikeudet määräytyvät sopimuksen mukaisesti ja taloyhtiön on toimittava korvauksia saadakseen sopimuksen edellyttämällä tavalla.

- Vahingonkorvausvastuu sopimussuhteissa edellyttää yleisesti sitä, että toisen osapuolen huolimaton menettely aiheuttaa toiselle osapuolelle vahingon. Vahingonkorvausvastuun syntymiseksi tarvitaan siis huolimaton menettely tai laiminlyönti, vahinko ja niiden välinen syy-yhteys, muistuttaa Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen lakimies Heli Launto.

Taloyhtiön kannattaa pitää tarkkaa kirjaa vahingon selvitys- ja hoitokustannuksista. Nämäkin kustannukset ovat vahinkoa, josta sopimuksen sen mahdollistaessa voidaan korvausvaade esittää sopimuskumppanille.

Jos sopimuksessa ei poikkeuksellisesti ole sovittu menettelystä vahinkotilanteissa, kannattaa taloyhtiön joka tapauksessa toimia ripeästi sekä reklamoida asiasta kirjallisesti ja todistettavasti (esim. postitse saantitodistuksin). Lopullinen vahingonkorvausvaade kannattaa toimittaa edellä mainituin tavoin viivytyksettä, kun taloyhtiön lopulliset vahingot asiassa ovat selvinneet.

Vahinkotilanteessa osakkaita ja asukkaita kannattaa suosittaa kääntymään myös oman kotivakuutusyhtiönsä puoleen vakuutusturvan selvittämiseksi. Toistaiseksi Lounais-Suomen Poliisin tiedossa on tämän vuoden puolelta ainoastaan neljä tapausta, jossa taloyhtiön putkilukkoon olisi kajottu. Vain kaksi näistä on tältä kesältä, ja toisessa tapauksista ei taloyhtiöstä varastettu mitään. Kaikki Poliisin tutkinnassa olevaan tapaukseen liittyvät vihjeet voi lähettää vihjeet.lounais-suomi@poliisi.fi

Turku Energia Sähköverkot suositellut poistamaan avaimet putkilukoista

Turku Energia Sähköverkot on lähestynyt toimialueensa isännöitsijöitä ja tiedottaa jatkossakin isännöitsijöitä sähköpostitse aiheeseen liittyen. Mikäli hallinnoimasi kiinteistöt sijaitsevat Turku Energia Sähköverkkojen verkkoalueella Turussa, ja et ole saanut sähköpostia Turku Energia Sähköverkoilta, lähetäthän yhteystietosi osoitteeseen: info@turkuenergia.fi, niin yhteystietosi lisätään jakelulistalle.

Mahdollisten väärinkäytösten estämiseksi isännöitsijöitä on suositeltu poistamaan avaimet hallinnoimiensa kiinteistöjen Turku Energia Sähköverkkojen alueen putkilukoista lukitusjärjestelmän uusimiseen saakka yhteistyössä lukkoliikkeiden kanssa tai ottamalla yhteyttä Turku Energia Sähköverkkoihin. Lisäksi Turku Energia Sähköverkot on 7.9. lähettämässään viestissä kertonut päättäneensä maksaa reittiavaimien poistamisesta putkilukoista syntyneet kohtuulliset kustannukset nopeuttaakseen tilanteen haltuunottoa yhteistyössä asiakkaittensa kanssa. Lisätietoja: Juho Uurasjärvi, Käyttöpäällikkö, Turku Energia Sähköverkot

Lisätietoja:

Lukitusturvallisuus ja avainhallinta taloyhtiössä Kiinteistöliiton sivuilla

Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen lakineuvonta jäsenille 02-2775151

Toiminnanjohtaja Juuso Kallio 02-2775150 juuso.kallio@kiinteistoliitto.fi