Taloyhtiöt toivovat kunnilta skarppausta talvikunnossapitoon

Julkaistu: 01.06.2021

Kulunut talvi oli aikaisempia talvia lumisempi. Katujen kunnossapito toi Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen kyselyn perusteella haasteita niin kunnille, kuin kiinteistönomistajille. Erityisesti Turussa oltiin tyytymättömiä aikatauluun, jolla sohjo sään pakastuessa, sekä pakkautunut lumi poistettiin. Tyytyväisimpiä kuntien talvikunnossapitoon oltiin Salossa ja Naantalissa.

Kunta on velvollinen auraamaan ajoradat, pyörätiet ja rakenteellisesti toisistaan erottamattomat jalankulku- ja pyörätiet. Lisäksi velvollisuuksiin kuuluu talvella hiekoitus ja keväällä hiekoitushiekan poisto. Kiinteistönomistajan ja -haltijan velvollisuutena on poistaa lumi ja jää tontin kohdalla olevalta jalkakäytävältä, sekä pitää tonttiliittymä puhtaana. Kiinteistönomistaja vastaa jalkakäytävän liukkaiden torjunnasta ja hiekoitushiekan poistosta keväällä, sekä kuljettaa tarvittaessa jalkakäytävälle tai sen viereen kertyneet lumivallit pois. Lisäksi jalkakäytävän viereisen katuojan, sadevesikourun, ojarumpujen sekä hulevesikaivojen kansiritilöiden pitäminen lumettomana ja jäättömänä.

Turussa nähtiin selvästi eniten kehittämisen kohteita. ”Lumisempi talvi näkyi vastauksissa. Erityisesti Turussa toivottiin ripeämpää toimintaa aurauksen ja lumien poistin osalta. Lumikasat häiritsivät usein näkyvyyttä ja aiheuttivat vastaajien mukaan myös vaaratilanteita,” kertoo Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtaja Juuso Kallio.

Tyytyväisimpiä aikatauluun katujen lumien aurauksen ja puhtaana pitämisen osalta oltiin Naantalissa, Salossa ja Loimaalla. Päällystettyjen teiden, sekä liikennemerkkien ja opasteiden kuntoon oltiin pääsääntöisesti melko tyytyväisiä Loimaata lukuun ottamatta.

Kyselyssä selvitettiin myös tyytyväisyyttä taloyhtiön omaan talvikunnossapitoon. Tyytyväisimpiä taloyhtiön vastuulla olevaan talvikunnossapitoon oltiin Salossa. Kyselystä käy ilmi, että aina ei ole selvää milloin jalkakäytävä on kunnan ja milloin se taloyhtiön kunnossapitovastuulla, koska joillakin alueilla kunta on ottanut vastuulleen myös näitä alueita.

Kyselyyn vastasi yhteensä 179 henkilöä, joista 156 taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaa tai hallituksen jä

Kyselyn tulokset

Lisätietoja: