Viranomaiskoodin käyttö päättyy

Julkaistu: 24.02.2020

Varsinais-Suomen alueella on Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen, Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen ja lukkoliikkeiden yhteispäätöksellä ollut voimassa niin sanottu viranomaiskoodi taloyhtiöiden sähkölukkoihin. Viranomaiskoodin käyttö on päätetty lopettaa.

Viranomaiskoodi on ollut paikallinen erikoisuus Varsinais-Suomessa, jonka historia juontaa juurensa useamman kymmenen vuoden taakse. Viranomaiskoodi on ollut poliisin ja pelastuslaitoksen käytössä. Koodilla on päässyt sisälle niihin porrashuoneisiin, joissa ovikoodi on käytössä. Koodin käytöstä on muualla Suomea käytännössä luovuttu. Esimerkiksi Helsingissä sen käytöstä on luovuttu jo 2000-luvun alkupuolella taloyhtiöiden aloitteesta.

– Aika on ajanut tällaisen ohi. Koodin käyttö on ollut vapaaehtoista ja moni taloyhtiö on jo turvallisuussyistä ottanut koodin pois käytöstä. Lisäksi on tullut eteen tilanteita, joissa viranomaiskoodi on ollut taloyhtiön tietämättä edelleen toiminnassa. Vaikka koodi vaihdettaisiin tiheästi, niin se todennäköisesti leviäisi nopeasti vääriin käsiin. Tälläkin hetkellä koodeista on käyty keskustelua netin keskustelupalstoilla. Suosittelemme alueemme taloyhtiöitä tarkastamaan yhtiönsä tilanteen ja päivittämään sähkölukkojen koodit ajan tasalle ja poistamaan ns. ylimääräiset koodit, kertoo Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtaja Juuso Kallio.

Varsinais-Suomen Pelastuslaitos suosittelee ovipuhelinten käyttöä

Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen riskienhallintapäällikkö Petri Tassila muistuttaa, että putkilukkokaan ei takaa avun pääsyä perille esimerkiksi sairastapauksissa. - Palomestareilta löytyy putkilukon avain, mutta ensihoitoyksiköiltä ei. Mikäli ensihoitajat eivät saa ovea auki, hälyttävät he paikalle pelastusyksikön, joka avaa oven. Siinä kuluu aikaa, mikä saattaa olla avun tarvitsijan kannalta kohtalokasta. Tästä syystä pelastuslaitos suosittelee kerrostaloja käyttämään ovipuhelimia. Jos ovea ei hätätilanteessa muuten saada auki, oven lasi rikotaan tai ovi murretaan. Usein joku on kuitenkin paikalla avaamassa oven, Tassila kertoo.

Korvaako vakuutus

Vakuutuskorvaukset riippuvat aina vakuutussopimukseen kirjatuista ehdoista. Tyypillisesti ns. ilmiöpohjainen kiinteistövakuutus korvaa oven, mikäli se joudutaan murtamaan palon, vuodon tai muun vakuutuksesta korvattavan syyn takia. Tällöin se katsotaan ikään kuin lisävahingon torjumiseksi. Mikäli oven murtamisen syynä sen sijaan on esim. asukkaan sairaskohtaus, on korvaustilanne monimutkaisempi. Jos tilanteessa ei ole kyse asukkaan huolimattomasta toiminnasta, on korvauksen saaminen kotivakuutuksesta epätodennäköistä. Varmimman turvan tilanteessa tarjoaa laaja all-risk-tyyppinen kiinteistövakuutus, joka korvaa kaikki äkilliset ja ennalta-arvaamattomat vahingot.

Kuvassa riskienhallintapäällikkö Petri Tassila

Lisätietoja

Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi ry, toiminnanjohtaja Juuso Kallio (02) 277 5150 tai juuso.kallio@kiinteistoliitto.fi

Varsinais-Suomen Pelastuslaitos, riskienhallintapäällikkö Petri Tassila 050 433 0253 petri.tassila@turku.fi