Suomi tarvitsee miljoona esteetöntä asuntoa

Julkaistu: 04.02.2019

Suomalaiset ikääntyvät, ja sen vuoksi tarvitsemme vuoteen 2030 mennessä arviolta miljoona esteetöntä asuntoa. ARA sekä kunnat myöntävät tukea esteettömyyden edistämiseen, kuten automaattiovien tai hissien rakentamiseen. Toimenpiteet mahdollistavat ikääntyneiden suomalaisten kotona asumisen.

Suomi tarvitsee miljoona esteetöntä asuntoa

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) ja Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi jakavat tietoa esteettömyysavustuksista ja taloyhtiöasumisesta Rakenna ja sisusta -messuilla 8.-9.2. Neuvontapisteet löytyvät Aulasta

Miljoonasta esteettömästä asunnosta noin 60 prosenttia muodostuu jo olemassa olevista esteettömistä asunnoista sekä arvioidusta uudistuotannosta. Esteettömäksi on korjattava noin 250 000 olemassa olevaa asuntoa.

”Tämä tarkoittaa seuraavien 15 vuoden aikana vuosittain noin 6000 hissien modernisointia ja sisäänkäyntien korjaamista esteettömäksi. Lisäksi asunnoissa ja asuinrakennusten yhteistiloissa on tehtävä joka vuosi 7000 esteettömyyteen liittyvää remonttia”, sanoo Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtaja Juuso Kallio.

ARA myöntää taloyhtiöille esteettömyysavustuksia

ARAn myöntämien jälkiasennushissin rakentamisen avustuksen ja esteettömyysavustuksen suuruus on 45 % hyväksytyistä kustannuksista.  Avusta myönnetään asuinrakennuksen omistaville yhteisöille, esimerkiksi taloyhtiöille.

”Kaiken kaikkiaan määrärahoja erilaisiin korjausavustuksiin on myönnetty vuodelle 2019 yhteensä 35,5 miljoonaa euroa, joten valtio tukee suurella summalla kotien remontoimista esteettömiksi ja kotona asumisen mahdollistamista,” sanoo ARAn ylitarkastaja Hanna Ahlberg.

Taloyhtiöt avainasemassa esteettömyyden edistämisessä

Esteettömyyden edistämiseksi tarvitaan taloyhtiöiden toimenpiteitä. ”Esteettömyyskorjaukset kannattaa ottaa huomioon, kun korjaushanketta suunnitellaan. Jos ulko-ovet ovat käyttöikänsä päässä, ne kannattaa korjata esteettömiksi, jolloin sisäänkäynnin uusimiseen voi saada jopa 50 prosentin avustuksen”, kertoo Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen neuvontainsinööri Matts Almgrén.

Lisätietoa avustuksista Rakenna ja sisusta -messuilta

Taloyhtiöille myönnettävistä avustuksista on saatavilla lisätietoa ARAn asiantuntijoilta, jotka ovat tavattavissa Turun Rakenna ja sisusta -messuilla perjantaina 8.2. klo 10-18 Aulassa.

Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen asiantuntijat vastaavat messuilla kysymyksiin taloyhtiön hallinnosta, korjaushankkeista ja taloudesta perjantaina 8.2. klo 14-18 ja lauantaina 9.2. klo 10-14 Aulassa.

Lisätietoja:

Ylitarkastaja Hanna Ahlberg, puh 029 525 0849, hanna.ahlberg@ara.fi

Toiminnanjohtaja Juuso Kallio, puh 02 277 5150, juuso.kallio@kiinteistoliitto.fi

Neuvontainsinööri Matts Almgrén, puh 02 277 5153, matts.almgren@kiinteistoliitt