Onnistunut asuntokauppa uudiskohteesta vaatii tietoa ja tarkkuutta

Julkaistu: 09.01.2019

Turun seudulla on viime vuosina vallinnut voimakas rakennusbuumi, jonka myötä alueelle on syntynyt noin 4000 uutta asuntoa vuodessa. Vaikka vastavalmistunut koti merkitsee remonttihuolista vapaata asumista vuosiksi eteenpäin, on uudiskohteesta asuntonsa ostavan syytä olla tarkkana jo tulevan kodin rakennusvaiheessa. Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi järjestää kaikille avoimen koulutusillan uudiskohteista 16.1.

Kun ostaja harkitsee asunnon hankkimista uudiskohteesta, hänen on tärkeää olla selvillä esimerkiksi taloyhtiölainan mahdollisista lyhennysvapaajaksoista. Esimerkiksi kahden vuoden lyhennysvapaa voi antaa asunnonostajalle virheellisen kuvan yhtiön todellisesta rahoitusvastikkeesta. Myös vuokratonttien sopimusehdot on tärkeää selvittää.

”Jos tontti ei sisälly asunnon velattomaan hintaan, näyttää huoneiston hinta todellista edullisemmalta. Tontin vuokrasopimus voi näyttää alussa edulliselta, mutta sopimuksen ehdoissa voi piillä iso kustannusriski”, mainitsee Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtaja Juuso Kallio esimerkkinä asioista, joihin uudiskohteesta asunnon ostavan on syytä perehtyä huolellisesti.

Rakennustyön tarkkailija valvoo taloyhtiön etua rakentamisvaiheessa

Kun rakennusliike on tehnyt kaupat neljäsosasta kohteen asuinhuoneistoja, on yhtiön rakennusaikaisen hallituksen kutsuttava koolle osakkeenostajien kokous. Kokouskutsussa on mainittava osakkeenostajien oikeus valita tilintarkastaja ja rakennustyön tarkkailija.

”Rakennustyölle kannattaa ehdottomasti valita tarkkailija seuraamaan, että rakennushanke valmistuu sopimuksen mukaisesti. Tarkkailijan palkkion tuoma lisäkustannus on pieni suhteessa ostettavan asunnon hintaan”, kertoo Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen lakimies Sanna-Mari Mannila.

Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi järjestää kaikille avoimen koulutustilaisuuden uudistaloon liittyvistä asioista Turun Virastotalossa 16.1.2019 klo 17 alkaen. Tilaisuus on tarkoitettu erityisesti uudistalojen hallitusten jäsenille, isännöitsijöille sekä osakkeenomistajille. Osallistuminen edellyttää ilmoittautumista. Tilaisuuteen voi ilmoittautua tästä.

Tilaisuudessa käsitellään esimerkiksi seuraavia asioita:

• Mihin kannattaa kiinnittää huomiota taloyhtiön yhtiöjärjestyksessä?
  • Miten luetaan taloussuunnitelmaa?
  • Mitä merkitsee rasitesopimus?
  • Mitä tarkoittaa rakennustyön tarkkailija
  • Mitä tarkoittaa yhtiön hallinnon luovuttaminen?
  • Mitä tehdään käyttöönottotarkistuksessa, loppukatselmuksessa tai vuositarkastuksessa?
  • Mistä ja miten reklamoidaan?

Lisätiedot: Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi

Juuso Kallio, toiminnanjohtaja