Varsinais-Suomessa tehty eniten taloyhtiöiden energiaremontteja 2020-2023 aikana

Julkaistu: 06.06.2023

Varsinaissuomalaisissa taloyhtiöissä on tehty suhteellisesti eniten energiaremontteja koko Suomessa. ARA on myöntänyt ja myöntää energia-avustuksia asuinrakennusten energiatehokkuutta parantaviin korjaushankkeisiin vuosina 2020-2023.

Vuosien 2020-2023 aikana energia-avustusta on myönnetty noin 145 miljoonaa euroa 2470 hankkeelle. Varsinais-Suomen osuus myönnetyistä avustusrahoista on 20 % eli yli 29 miljoonaa euroa. Kärkipaikalla on Uusimaa 47 % osuudella ja kolmantena Pirkanmaa 12 %. Kaikista Suomen taloyhtiöistä Varsinais-Suomessa sijaitsee vain 7-8 %, joten alueella on oltu selvästi keskimääräistä aktiivisempia energiaremonttien toteuttajia. Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi on tarjonnut korjaus- ja energianeuvontaa vuodesta 2016 lähtien.

- Varsinais-Suomessa taloyhtiöt ovat olleet aktiivisia ja valveutuneita energiaremonttien toteuttajia. Energiatehokkuutta on parannettu julkisivu- tai putkiremonttien yhteydessä tai erillisinä hankkeina. Toteutuksissa on siirrytty pois öljylämmityksestä, tehty poistoilmalämpöpumppuja, maalämpöjärjestelmiä ja enenevissä määrin aurinkosähköä. Ilman avustusta esimerkiksi aurinkosähkö jäisi monessa hankkeessa toteuttamatta, sanoo Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen neuvontainsinööri, energiatekniikan DI, Matts Almgrén.

Avustusmäärärahaa vielä jäljellä kuluvalle vuodelle

Asuinrakennusten energia-avustuksen sekä matalalämpötilaiseen kaukolämpöön siirtymisen avustuksen yhteinen määräraha vuodelle 2023 on yhteensä 98,7 miljoonaa euroa. ARAssa käsitellään tällä hetkellä helmikuussa saapuneita hakemuksia. Käsittelemättömiä jonossa olevia energia-avustushakemuksia on 496 kpl ja vastaavia kaukolämpöavustushakemuksia 677 kpl. Avustusta on sidottu tähän mennessä n. 37,7 / 98,7 miljoonaa euroa ja avoimia hakemuksia on sisällä n. 20 miljoonan euron edestä.

Kuva:  Energia-avustuksen jakauma 2020-2023 maakunnittain, ARA 5.6.2023

Avustusta voivat hakea asuinrakennuksen omistavat henkilöt, taloyhtiöt ja ARA-yhteisöt. Avustusta voidaan myöntää monenlaisiin asuinrakennusten energiatehokkuutta parantaviin korjauksiin ja toimiin, esimerkiksi lämmitystaparemontteihin, lämmöntalteenottojärjestelmiin, kiinteistöautomaatioon, julkisivujen ja yläpohjan lämmöneristykseen, ylilämpenemistä estävään aurinkosuojaukseen, vettä säästäviin toimenpiteisiin sekä järjestelmien säätöön.

Avustusta kannattaa jatkaa

Ilmasto- ja energiapolitiikalla tulee vähentää päästöjä kustannustehokkaasti, markkinaehtoisesti ja teknologianeutraalisti. Tähän tavoitteeseen päästään kustannustehokkailla energiatehokkuusinvestoinneilla sekä uudistamalla energiantuotanto päästöttömäksi.

- Asuntoyhteisöjen investointeja energiatehokkuuden parantamiseksi ja uusiutuvan energian käytön lisäämiseksi kannattaa jatkossakin tukea taloudellisesti. Fossiilivapaaseen energiaan siirtymisen vauhdittaminen parantaa energiaoma-varaisuutta ja toimitusvarmuutta. Hallituksen tulee pitää taloyhtiöiden energia-avustukset valikoimassaan, jos siirtymää puhtaisiin energiamuotoihin halutaan vauhdittaa, muistuttaa Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtaja Juuso Kallio.

Lisätietoja:
toiminnanjohtaja, Juuso Kallio 02 277 5152 juuso.kallio@kiinteistoliitto.fi
neuvontainsinööri, energiatekniikan DI, Matts Almgrén 02 277 5153 matts.almgren@kiinteistoliitto.fi