Tarpeellinen turvallisuudentunne

30.5.2021

Yhtenä turvallisen yhteiskunnan tai asuinalueen mittarina voi pitää sitä, että uskaltavatko vanhemmat antaa lastensa kulkea koulumatkan yksin tai saavatko lapset leikkiä pihalla keskenään.

Suomessa yleisesti koettu turvallisuudentunne on käsittääkseni edelleen sellainen, että vanhemmat voivat huoletta laskea lapsensa yksin koulumatkalle. Alueellisia eroja kuitenkin on ja erityisesti kokemus lasten heikentyneestä turvallisuudesta pitäisi aina ottaa vakavasti.

Suomen perustuslain mukaan julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä. Jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha tulee olla turvattu. Kodin pitää olla jokaiselle paikka turvalliseen elämään. Turvallista elämää ei sovi järkyttää toisen oikeuksia edistämällä.

Ihminen, jonka oma elämä ei ole hallinnassa, tarvitsee apua. Esimerkiksi päihdekierteestä eroon pääseminen vaatii turvallisen ympäristön, tukea ja huolenpitoa, mutta myös ympärillä olevien ihmisten ymmärrystä. Tämä ymmärrys on koetuksella, jos oma turvallisuudentunne järkkyy.

Jos taloyhtiössä tapahtuu vakavia ja toistuvia häiriötilanteita syystä tai toisesta, niin yhtiön hallitus ja yhtiökokous joutuvat enemmistön suojaksi käyttämään ainoaa puuttumiskeinoaan eli huoneiston hallintaanottoa. Hallintaanotto tarkoittaa, että huoneiston hallintaoikeus siirtyy osakkeenomistajalta taloyhtiölle yhtiön päättämäksi ajaksi pisimmillään kolmeksi vuodeksi. Huoneiston hallintaanotto on järeä ja pitkäkestoinen juridinen prosessi, johon turvaudutaan ainoastaan, kun muu keskustelu ei auta. Omakotiasukas tai omakotiyhteisö ei vastaavalla tavalla voi häätää toistuvasti häiriöksi olevaa naapuria. Ainoa apuri on poliisi, kun Karpokaan ei enää auta

Kirjoittaja toimii Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtajana. Vapaa-aikanaan Juuso haaveilee purjehtimisesta ja yrittää pitää vaimonsa tyytyväisenä.