Raiteilla, bussilla vai jollain muulla

21.5.2018

Turussa valmistellaan parhaillaan koko seutua koskevia joukkoliikennehankkeita. Joukkoliikennejärjestelmien kehittäminen on lähtökohtaisesti hyvä asia ja tärkeä osa toimivaa kaupunkirakennetta. Kaupunkirakenteen ollessa murroksen alla kohdistuu joukkoliikenteen joustavuudelle paineita.

Joukkoliikenteen kehittäminen palvelee yleensä kaikkia seudun asukkaita. Turussa on tapahtunut polarisaatioita asuinalueiden hintakehityksessä. Toimiva ja tasapuolinen joukkoliikennejärjestelmä voi olla yksi tekijä, joka ehkäisee asuinalueiden hintojen, sekä väestöryhmien välistä eriytymistä.

Erityisesti raideinfraan liittyvät investoinnit lisäävät raiteitten varrella olevien kiinteistöjen arvonkehitystä. Toisaalta voi olla niin, että vastaava arvonlisäys siirtyy osin niiltä seuduilta, jotka jäävät mahdollisen raideinfran ulkopuolelle, esimerkiksi liityntäreitin päähän. Joukkoliikennejärjestelmän joustavuudella on erilaisia vaikutuksia kiinteistöjen arvonkehityksen näkökulmasta. Joustavuus on pyörillä kulkevan joukkoliikenteen vahvuus.

Länsimetron kokemuksia lyhyellä perspektiivillä tarkasteltaessa näyttää siltä, että asukkaat jotka asuvat syöttöliikenteen varrella ovat muutoksessa häviäjiä. Matka-aika pidentyy ja yhden raideliikenneväylän häiriöt asettavat suuren riskin toimintavarmuudelle. Vaihtoehdoiksi jää yksityisautoilu, pyöräily, kävely tai aikaisempien reittien uudelleen avaaminen.

Jotta liikkumisen palvelut kehittyvät tarvitaan hyvä liikennejärjestelmä ja riittävästi asukkaita tiiviillä alueella. Turun Föli fillarit ovat erinomainen koeponnistus. Onko käyttäjämäärä ja käyttäjien kassavirta riittävä kattamaan palvelun kustannukset vai tasataanko palvelua veronmaksajien kukkarosta?

Kirjoittaja toimii Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtajana. Vapaa-aikanaan Juuso remontoi kotiaan ja yrittää pitää vaimonsa tyytyväisenä.