Lyhytaikaista asunnon vuokrausta vai majoitustoimintaa

15.5.2023

Oulussa yksitoista osakkeenomistajaa tai majoitustoiminnanharjoittajaa määrättiin uhkasakon nojalla lopettamaan airbnb-tyyppinen lyhytaikainen majoitustoiminta. Aikaa toiminnan lopettamiselle annettiin kolme kuukautta. Vastaavaa rajanvetoa on tehty muuallakin maailmassa. Eurooppalaisissa suurkaupungeissa on jopa kielletty majoitustoiminta asunnoissa. Kieltoa perustellaan asuntojen hintojen nousulla, naapureiden häiriöllä ja epäreilulla asetelmalla perinteiseen majoitusbisnekseen nähden. Ihan ymmärrettäviä perusteluita.

Osallistuin muutama vuosi sitten lyhytaikaista vuokrausta taloyhtiöissä käsittelevään tilaisuuteen. Paikalla oli taloyhtiöiden edustajia, sekä asuntosijoittajia. Puolet osallistujista tuli tilaisuuteen saadakseen tietoa siitä, miten toiminnan voisi taloyhtiössä kieltää. Toiset odottivat tilaisuudesta vinkkejä sijoitustoiminnan tuoton kasvattamiseen. Ilman rähinää selvittiin.

Minusta sillä on väliä, ostiko ihminen kodin asuintalosta vai hotellista. Siksi on tärkeää, että taloyhtiöt sekä julkinen valta toimivat kun huoneistoja käytetään käyttötarkoituksen vastaisesti. Eikä ole kyse siitä, etteikö omaa huoneistoaan voisi muutaman kerran vuodessa vuokrata. Jokainen ymmärtää, että se on sallittua. Rajanveto tarvitaan, kun toiminta on ammattimaista ja säännöllistä.

Mitä toiminnan harjoittajan pitää ajatella? Pelkästään asuinhuoneiston muuttaminen majoitushuoneistoksi on lainsäädännön asettamien velvoitteiden vuoksi vaikeaa. Asemakaavamerkintä harvoin sallii majoitustoimintaa asumiseen tarkoitetulla tontilla. Rakennusteknisesti asuinhuoneiston ja majoitushuoneen suurimmat eroavaisuudet ovat poistumisteiden ja palo-osastoinnin varmistaminen. Majoitushuoneesta pitää olla kaksi poistumistietä. Ja kannattaa muistaa, että majoitustoimintaan liittyy muitakin velvollisuuksia.

Kirjoittaja toimii Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtajana. Vapaa-aikanaan hän haaveilee purjehtimisesta ja yrittää pitää vaimonsa tyytyväisenä.