Kohtuullisia korotuksia?

4.3.2016

Verkkoyhtiö Carunan hinnankorotukset ovat saaneet meidät miettimään kohtuutta. Kovaa tulosta tekevä yhtiö onneksi perääntyi hiukan ja päätyi lopulta jaksottamaan hinnankorotuksiaan. Verkkoyhtiöt ovat sähkömarkkinalain tavoitetasojen saavuttamiseksi pakotettu investoimaan sähköverkkoihin. Toimitusvarmuuden parantaminen lienee tarpeellista, ainakin näin on päätetty.

Yhteiskunnan paine on saanut muutakin aikaiseksi. Energiaviraston selvitys Työ- ja elinkeinoministeriölle esittää sähkömarkkinalakiin kahta kehittämistoimenpidettä. Sähkönsiirron kertamuutoksille asetettaisiin katto koskien korotusprosenttia ja korotustiheyttä. Lisäksi verkkopalvelumaksuina perittäviä tuloja olisi kohdennettava riittävästi investointeihin ja muuhun verkkotoiminnan kehittämiseen.

Ekonomistit toteavat, että julkinen monopoli on paha ja yksityinen mahdollisesti jopa vielä pahempi. Syyttävä sormi on osoittanut aikaisempaa verkkoyhtiön myyntiin liittyvää valmisteluprosessia. Jälkiviisaus toimii liian usein paremmin kuin tekeillä olevien päätösten vaikutusten arviointi.

Avoimen kilpailun piirissä olevia julkisia palveluita kannattaa yksityistää, sillä kilpailu on kuluttajalle hyväksi. Täysin monopoliasemassa tai huoltovarmuuden kannalta keskeisiä palveluita voi yksityistää vain tarkkaan harkiten ja huolellisesti sopien. Ei tunnu mielekkäältä ajatukselta, että vesilasku maksettaisiin Åbo Waters Cayman Oy:lle, joka korottaisi hintoja 30 %. Investointitarpeita on vedenjakelussakin. Avoimuutta tarvitaan lisää. Julkiset monopolit voivat tuottaa omistajien sijoitetulle pääomalle kohtuullista tuottoa, mutta se ei saa muodostua piiloveroksi.

Kirjoittaja toimii Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtajana. Vapaa-aikanaan Juuso remontoi kotiaan ja yrittää pitää vaimonsa tyytyväisenä.