Kesää kohti auringon paistaessa

23.5.2016

Turun Jyrkkälässä on tehty monellakin tapaa mielenkiintoista allianssimallilla toteutettua vuokrataloyhtiön julkisivujen peruskorjaushanketta. KOy Jyrkkälänpolun allianssimalli, sekä asukkaita osallistava korjaussuunnittelu, on kiinnostanut monia vierailijoita sekä mediaa. Lisäksi Jyrkkälään on tehty tiettävästi Suomen ensimmäinen aurinkopaneelijulkisivu.

Aurinkoenergiaa voidaan hyödyntää sähkön tai lämmön tuotantoon. Järjestelmät ovat viime vuosina ottaneet huomattavia kehitysaskeleita. Tästä huolimatta järjestelmät ovat taloyhtiöissä vielä harvinaisia, sillä suunnitteluun ja päätöksentekoon liittyy haasteita.

Asunto-osakeyhtiölaki jaottelee toimenpiteet kunnossapitotyöhön ja uudistuksiin. Kunnossapitotyöhön ja tavanomaisiin uudistuksiin riittää yhtiökokouksen enemmistöpäätös. Tavanomaisen tason ylittäviin uudistuksiin tarvitaan kaikkien osakkaiden suostumus. Uudistuksen tavanomainen taso määräytyy muun muassa lähiympäristön ja valtakunnallisen asumistason, tekniikan kehittymisen ja myös uudistuksen kustannusten perusteella. Aurinkosähkö voi olla tavanomaisen tason mukainen uudistus, kunhan osakkaille kohdistuva maksurasitus pysyy kohtuullisena.

Halusimme selvittää jäsentemme kiinnostusta aurinkosähkön hyödyntämiseen ja kerätä tietoa mielekkäimmistä tavoista toteuttaa aurinkosähköinvestointi. Kyselylomake laadittiin yhdessä Turku Energian sekä Kiinteistöliiton energia-asiantuntija Petri Pylsyn kanssa. Ylivoimaisesti mieluisimpana tapana pidettiin taloyhtiön omaa investointia ja toiseksi mieluisimpana kattopinta-alan vuokrausta.

Aurinkosähköjärjestelmän takaisinmaksuaika on yleensä 15-20 vuotta. Tuotettu sähkö kannattaa käyttää mahdollisimman suuressa määrin taloyhtiön omaan kulutukseen, jolloin taloyhtiö välttyy siirtomaksuilta ja veroilta energiahinnan lisäksi. Jos taloyhtiö myy sähköä verkkoon, niin saatu hinta ei sisällä siirtomaksun tai verojen osuutta. Lisäksi jakeluverkkoyhtiö voi periä pientuottajan verkkoon syöttämästä sähköstä verkkopalvelumaksua.

Pyrkiessämme kohti hiilineutraalia energiantuotantoa on aurinkoenergian hyödyntäminen pidettävä yhtenä potentiaalisena vaihtoehtona energian tuotannossa. Hankkeiden kannattavuuden parantuessa järjestelmiä alkaa syntyä itsestään. Poliitikkojen onkin pysyttävänä rauhallisina, ettei tukipolitiikalla luoda tuulivoiman syöttötariffin kaltaista vääristymää sähkömarkkinoille.

Ennen taloyhtiön mahdollista investointipäätöstä on tehtävä huolelliset selvitykset. Osakkeenomistajien ja kaikkien asukkaiden kannalta on äärimmäisen tärkeää, että esimerkkikohteita innovatiivisista ratkaisuista löytyy, joiden kautta tietoa ja käyttökokemuksia voidaan hyödyntää. Edelläkävijöitä tarvitaan myös kiinteistöalalla.

Kirjoittaja toimii Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtajana. Vapaa-aikanaan Juuso remontoi kotiaan ja yrittää pitää vaimonsa tyytyväisenä.